آیا مهاجران پا پس می کشند؟

۶ دلیل عدم جذابیت خرید ملک در ترکیه

تورم بسیار بالا را یکی دیگر از دلایل عدم جذابیت مهاجرت به ترکیه می‌توان دانست. اکنون تورم ترکیه به حدود ۶۵ درصد رسیده است و تورم در بازار مسکن از این هم بیشتر است. همین اتفاق منجر شده تا زندگی در ترکیه جذابیت خود را از دست بدهد و افراد بسیاری میل به زندگی در این کشور تورم‌زده را نداشته باشند.

مسکن استانبول ترکیه



خارجی‌ها در ماه گذشته میلادی مجموعا ۲۳۵۷ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کردند که کمترین میزان خرید خارجی‌ها طی ۳۱ ماه گذشته محسوب می‌شود.

خارجی‌ها در ماه گذشته میلادی مجموعا ۲۳۵۷ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کردند که کمترین میزان خرید خارجی‌ها طی ۳۱ ماه گذشته محسوب می‌شود. همچنین در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته شاهد افت ۶۲ درصدی تعداد معاملات هستیم. همچنین در ۱۱ ماهه امسال مجموعا ۳۳ هزار ملک به خارجی‌ها فروخته شده که نسبت به سال گذشته که رکورد بیشترین درآمد ارزی حاصل از فروش ملک به خارجی‌ها ثبت شده بود افت ۴۷ درصدی را ثبت کرده است. به این ترتیب شاهد ثبت رکورد کمترین میزان خرید ملک توسط خارجی‌ها در ۱۱ ماهه سال میلادی طی ۶ سال اخیر هستیم.

۶ دلیل اصلی را می‌توان برای این اتفاق ذکر کرد. نخست می‌توان به افزایش جدی نرخ بهره اشاره کرد. تا سال گذشته هر چند تورم بسیار بالا بود ولی نرخ بهره حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بود و همین امر منجر می‌شد خارجی‌ها برای دریافت شهروندی ترکیه خرید ملک را به سپرده‌گذاری معادل ۵۰۰ هزار دلار ترجیح دهند. ولی پس از انتخابات اخیر ترکیه نرخ بهره رو به افزایش رفت تا جایی که اکنون به حدود ۴۰ درصد رسیده است. همین امر منجر شده تا برای برخی داوطلبان دریافت شهروندی ترکیه سپرده‌گذاری ۵۰۰ هزار دلاری جذاب‌تر از خرید ملکی به ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار باشد.

تورم بسیار بالا را یکی دیگر از دلایل عدم جذابیت مهاجرت به ترکیه می‌توان دانست. اکنون تورم ترکیه به حدود ۶۵ درصد رسیده است و تورم در بازار مسکن از این هم بیشتر است. همین اتفاق منجر شده تا زندگی در ترکیه جذابیت خود را از دست بدهد و افراد بسیاری میل به زندگی در این کشور تورم‌زده را نداشته باشند.

سال گذشته بود که حداقل ارزش ملک خریداری شده برای دریافت شهروندی ترکیه از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یافت که خود جذابیت خرید ملک در ترکیه را کاهش داد. حال در مهرماه حداقل ارزش ملک خریداری شده برای دریافت اقامت موقت از ۵۰ هزار دلار در شهرهای کوچک و ۷۵ هزار دلار در کلان‌شهرها به ۲۵۰ هزار دلار افزایش یافت. این دو اتفاق در کنار هم می‌تواند از دلایل اصلی کاهش جدی خریداران خارجی در بازار مسکن ترکیه باشد.

بسیاری از خارجی‌ها ملک‌هایی با ارزش کمتر از ۴۰۰ هزار دلار خریداری می‌کردند اما در کارشناسی این عدد بالاتر از ۴۰۰ هزار عنوان می‌شد تا این افراد بتوانند شهروندی دریافت کنند. طی چند ماه گذشته جرایم بسیار سنگینی برای این تخلف در نظر گرفته شده که باعث شده شرکت‌های کارشناسی ارزش ملک کمتر این کار را انجام دهند. به نظر می‌رسد این اتفاق هم از دیگر دلایل کاهش خریدها در ترکیه باشد.

در سال‌های اخیر ترکیه با زلزله‌های مهیبی مواجه بوده است و این روزها هم امکان زلزله در کلان شهرهایی مانند استانبول سوژه داغ رسانه‌هاست. به نظر می‌رسد ترس از زلزله هم از دیگر دلایل کاهش میل به مهاجرت به ترکیه باشد.

بسیاری از خارجی‌ها به ویژه روس‌ها که بعد از جنگ بزرگ‌ترین خریداران املاک ترکی بوده‌اند یکی از دلایل اصلی مهاجرتشان به ترکیه زنده نگهداشتن کسب‌وکارهایشان بوده است. اما به نظر می‌رسد معافیت‌های مالیاتی بیشتر دبی و تسهیل کسب‌وکارها در امارات باعث شده تا بسیاری از روس‌ها به دبی کوچ کنند و کمتر به فکر انجام کسب‌وکاری در ترکیه باشند. این اتفاق را هم می‌توان ششمین دلیل عدم مهاجرت خارجی‌ها به ترکیه دانست.