حساب‌های ریالی و ارزی این افراد بسته می شود

رییس بانک مرکزی: افرادی که با نرخ‌های غیرعادی سعی در ایجاد التهاب در بازار ارز را دارند، رصد و شناسایی می‌کنیم و اعداد بالایی که ازسوی سودجویان معامله می‌شود شناسایی وحساب‌های ریالی و ارزی این افراد مسدود خواهد شد.

رییس بانک مرکزی گفت: منابع ارزی کشور به‌گونه‌ای است که پیشنهاد سرمایه‌گذاری توسعه چاه‌های نفتی به وزارت نفت ارائه شده و به‌زودی قرارداد امضا خواهد شد. محمدرضا فرزین افزود: در عرصه دیپلماسی اقتصادی نیز توافق‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه و شریکان تجاری‌مان داشته‌ایم که آثار آن بر بازار ارز در آینده برای همگان ملموس خواهد بود.

او افزود: امروز در بانک مرکزی این توانایی را داریم افرادی را که با نرخ‌های غیرعادی سعی در ایجاد التهاب در بازار ارز و آسیب زدن به نظام اقتصادی کشور دارند، رصد و شناسایی کنیم.

وی گفت: اعداد بالایی که ازسوی سودجویان معامله می‌شود شناسایی و واحدهای پولشویی ورود می‌کنند و به وظیفه خود در زمینه مسدودسازی حساب‌های ریالی و ارزی آنان عمل خواهند کرد.

فرزین نوسان‌های ارزی حادث شده را گذرا دانست و افزود: از همه فعالان اقتصادی می‌خواهیم فعالیت‌ها و تصمیم‌های خود را بر اساس واقعیت‌های ارزی کشور که اعلام شد اتخاذ کنند.

وی با تأکید بر اینکه «کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیررسمی نداریم» گفت: هرکسی هر نیازی دارد ما ارز آن را تأمین می‌کنیم و نیازی نیست با نرخ دیگری این نیازها تأمین شود.

او گفت: در ۵۰ روز گذشته قیمت جهانی طلا به ۲۳۳۰ دلار رسیده است و تمام بازارهای مالی با نوسان همراه هستند که این نوسان ناشی از ترسی است که در بازارها حاکم شده و در کشور ما هم همین‌طور است.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: این ترس نرخ کانال و بازار غیررسمی را تحت تأثیر قرار داده که مربوط به معامله کالاهای قاچاق و فرار سرمایه است نه نرخ کالاهای رسمی کشور.

به گفته فرزین، یک نفر بیاید اعلام کند که واردات رسمی را با دلار ۶۰هزارتومانی انجام داده است! اگر با دلار ۶۰هزار تومانی واردات کرده حتماً کالای قاچاق وارد کشور کرده است.