“اجاره‌داری” متولی ندارد/قیمت مسکن به تولید وابسته نیست

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از ساماندهی بازار اجاره مسکن با "سازمان اجاره‌داری" خبر داد و گفت: قیمت مسکن در ایران متاثر از معادلات کلان اقتصادی است

سیدمهدی هدایت درباره اجاره بهای مسکن اظهار کرد:‌ شرایط هر روز برای مستاجران بدتر می‌شود و از مناطق شمالی به مناطق پایین تر مهاجرت می‌کنند. متاسفانه علیرغم آنکه جمعیت قابل توجهی از مستاجران در کلان شهرها و تهران مستقر هستند اما هیچ سازمان متولی بحث اجاره‌داری نیست.

وی با بیان این‌که سال گذشته به دولت پیشنهاد ایجاد سازمان اجاره داری حرفه‌ای ارائه شد،  افزود: قیمت مسکن در ایران متاثر از معادلات کلان اقتصادی است و وابستگی چندانی به عرضه و تولید مسکن ندارد. بنگاه داران چندان تاثیری روی قیمت ندارند و بیشتر به برقراری روابط بین مالک و مستاجر تمرکز می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌ک هباید در شهر تهران و کلان شهرها با حمایت دولتها، سازمان اجاره‌داری حرفه‌ای تاسیس شود، اضافه کرد: دولت باید از شهرداری‌ها حمایت کرده تا واحدهایی را صرفا جهت اجاره داری تولید کنند. اما سازمانی وجود ندارد که مستاجران بتوانند برای طرح مشکلات خود به آنجا مراجعه کنند. لایحه‌ای با عنوان سازمان اجاره داری شهر تهران تهیه شده که با حمایت و همراهی دولت می‌توان در حوزه اجاره داری ساماندهی انجام داد.

هدایت همچنین از عرضه ۱۵۰ هزار واحد مسکن در شهر تهران برای کمک به عرضه مسکن توسط بخش خصوصی خبر داد.