آیا تعامل «بورس» و «مسکن»؛ ممکن است؟

بورس و مسکن در ایران، دو بازار «موازی» محسوب می‌شود و این دو در وضعیت «قطع‌رابطه» با یکدیگر هستند.

اما آیا اساساً رابطه‌ای بین این دو بازار می‌تواند وجود داشته باشد؟

اگر جواب «مثبت» است، در این صورت، رابطه‌ای که الان نیست، چه عوایدی برای آینده بازار سرمایه و فعالان بازار مسکن خواهد داشت؟
«مداخلات گسترده سیاست‌گذار در بازار سرمایه» باعث شده این بازار که در جایی مثل آمریکا، «مقصد عمده سرمایه‌‌ها برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی است»، در ایران جذابیت نداشته باشد و در دوره‌های «تورم بالا و انتظارات تورمی»، سرمایه‌ها عمدتاً به سمت بازار مسکن سرازیر شود.
دخالت‌ها،‌ بورس تهران را عملاً به «نابازار» تبدیل کرده است که نتیجه‌اش این شده، هم بورس‌بازان بازنده شوند و هم خریداران مصرفی مسکن بخاطر جهش قیمت ناشی از مانور خریداران سرمایه‌ای در بازار ملک.
با این حال، اگر «بورس برای سرمایه‌گذاری»، مانع‌زدایی شود به این معنا که «قیمت‌های دستوری از جلوی شرکت‌های بورسی» برداشته شود، در این سال‌ها که تورم بالای ۳۰ درصد و فراز و فرود نااطمینانی، افراد را به جستجو برای «پناهگاه امن دارایی» وادار کرده است، بازار سرمایه می‌تواند به «رونق پایدار» با رونق سرمایه‌گذاری افراد دست یابد.

اگر بورس،‌ راه بیفتد به نفع مسکن می‌شود.

بورس تهران قابلیت دارد به بورس «صندوق‌های زمین و ساختمان» و «صندوق‌های املاک و مستغلات» تبدیل شود تا کسانی که میل به سرمایه‌گذاری ملکی دارند به جای ورود مستقیم به بازار مسکن و التهاب‌آفرینی قیمت، وارد بورس شوند و از این بازار، عایدی ملکی کسب کنند.
▫️در آمریکا بالای ۲۰ درصد از ارزش بازار سرمایه‌اش، «اوراق مرتبط به بازار مسکن و مالی مسکن» است. در ایران اما این سهم،‌ به زور برنامه‌های گلخانه‌ای، حدود ۰٫۰۲ درصد است که این یعنی،‌ «هیچ».