افزایش اسکان چند خانواده در یک خانه / نقش پررنگ غیربومی‌ها در تورم اجاره مسکن در مشهد

کلانشهرها طی سال‌های گذشته افزایش قیمت چشمگیری را در بازار مسکن و اجاره تجربه کرده‌اند؛ مشهد نیز در جایگاه یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کلانشهرهای کشور از این قاعده مستثنی نیست. حسین رستمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره عوامل محلی افزایش قیمت مسکن و اجاره در این شهر به تجارت‌نیوز گفت: «دو دلیل محلی را می‌توان برای افزایش قیمت در شهر مشهد نام برد. ابتدا اینکه مشهد شهر مهاجرپذیری است که از سایر شهرها به دلایل گوناگون به آن مهاجرت می‌کنند. از سوی دیگر در مشهد مساله اتباع به‌طور گسترده وجود دارد که به دلیل مجاورت با افغانستان پررنگ‌تر است.»

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی یکی از کلانشهرهای کشور است که طی سال‌های گذشته، قیمت خانه در آن همسو با کل کشور صعود چشمگیری را تجربه کرده است.

کارشناسان معتقدند مهاجرپذیر بودن و وجود زوار در این شهر دلیلی دیگر برای افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها  بوده است. اما بازار مسکن شهر مشهد اکنون در چه شرایطی به سر می‌برد؟

سرمایه‌ها باید به‌جای دلالی و خرید و فروش به حوزه ساخت و ساز وارد شود

حسین رستمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره وضعیت فعلی بازار مسکن به تجار‌ت‌نیوز گفت: «بازار مسکن در سراسر کشور رکودی است و باید در انتظار عواملی باشیم که در حوزه مسکن نقش دارند، از جمله بازارهای موازی مثل ارز و طلا. اگر این بازارها به ثبات برسند نقدینگی به بازار مسکن بازمی‌گردد.»

وی افزود: «البته دیدگاه اصلی به تولید معطوف است؛ سرمایه باید به‌جای دلالی و خرید و فروش به حوزه ساخت و ساز وارد شود. این موضوع نیازمند آن است که به سازندگان مشوق‌هایی داده شود که سرمایه را به تولید انتقال دهند. این اقدام به بازار مسکن کمک می‌کند و به‌دلیل وابستگی صنایع و بازارها به یگدیگر اگر بازار تولید مسکن رونق پیدا کند سایر بازارها نیز با رونق مواجه خواهد شد.»

رستمی عنوان کرد: «ایجاد رونق در صنعت تولید مسکن به تصمیمات در ادارات و دستگاه‌هایی بازمی‌گردد که مجوزهای انبوه‌سازی در بخش خصوصی را به‌گونه‌ای صادر کنند که به‌عنوان مشوق برای جذب سرمایه در این حوزه بتوان از آن استفاده کرد.»