عدم همکاری بانک‌ها دلیل تصمیمات عجیب و غریب برای نهضت ملی مسکن

در جدیدترین نمونه اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران با ارسال پیامکی به متقاضیان تا ۲۰ مهرماه برای پرداخت ۵۰ میلیون تومان فرصت داده است ارسال پیامک اداره‌کل راه و شهرسازی تهران به متقاضیان مسکن ملی بابت واریز آورده خود به صورت ماهانه ترسی را در دل آنها قرار داد که به نظر می رسد باید دلیل این اقدام را عدم همکاری بانک ها دانست.

با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تشکیل کابینه یکی از پروژه هایی که اتفاقا مورد تاکید دولت بود پروژه نهضت ملی مسکن بود. اما با گذشت زمان و عدم همکاری بانک ها با این پروژه به نظر می رسد حتی عددسازی هم دیگر نمی تواند برای پیشبرد این پروژه کارساز باشد.

اگر چه اخیرا فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که دولتی ها عددسازی را کنار بگذارند اما تصمیم جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر واریز ماهانه آورده از سوی متقاضیان این ترس را در دل متقاضیان انداخته است که مبادا بعد از چند سال انتظار نتوانند صاحب مسکن ملی شوند.

به هر حال حدود ۳ سال از آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌گذرد و آنطور که گفته شده بود قرار بود این طرح با ۱۵۰ میلیون تومان متقاضیان نهضت ملی مسکن را صاحب خانه کند.

رستم قاسمی وزیر اسبق راه و شهرسازی دی‌ماه سال ۱۴۰۰ دراین‌باره گفته بود: سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد و اقساط این تسهیلات ۲۰ساله است، اقساط این وام پلکانی خواهد بود، فردی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند طی ۲۰ سال آینده حدود یک‌ونیم میلیارد تومان پرداخت می‌کند که پرداخت آن به‌صورت پلکانی خواهد بود، افرادی که امروز ثبت‌نام می‌کنند ۲ سال بعد از تحویل مسکن پرداخت اقساط آن‌ها شروع می‌شود.

او گفته بود که پیش‌بینی می‌کنیم فردی که در تهران زندگی می‌کند اگر ۱۵۰ میلیون تومان آورده خودش باشد حتماً صاحب خانه خواهد شد، چون زمین رایگان است، تمهیدات خوبی با وزارت صمت داشتیم که مصالح به‌گونه‌ای خریداری شود که تورم کمتر در آن تأثیر داشته باشد، پروانه کار با قیمت ارزان در اختیار قرار می‌گیرد، سهم هزینه نظام مهندسی کمتر است و همچنین مالیات بسیار کمتری پرداخت می‌شود.