کنترل بازار اجاره با عرضه خانه‌های خالی

یک نماینده مجلس گفت: اگر خانه های خالی در کشور عرضه شوند مشکل اجاره نشین ها برطرف خواهد شد.

عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد درباره اهمیت شناسایی خانه‌های خالی از طریق سامانه املاک و اسکان و تأثیر آن بر کنترل اجاره‌بهای مسکن، گفت: تعداد خانه‌های خالی در کشور قابل توجه است و با شناسایی و عرضه این خانه‌ها به بازار اجاره، اجاره‌بهای مسکن کنترل می‌شود.

وی در همین خصوص متذکر شد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی بسیار قانون خوبی است و نمی‌دانم که در اجرا تا چه حد موفق بوده، اما اصل این کار بسیار خوب بوده است.

وی بیان کرد: میزان خانه‌های خالی که در کشور وجود دارد، قابل توجه است و شناسایی آن اهمیت زیادی دارد. برای مثال، در مازندران بعضاً تعداد خانه‌های خالی با تعداد خانه‌هایی که ساکن دارد، برابری می‌کند و در طول سال می‌بینید که بسیاری از این خانه‌ها خالی مانده است.

فیاضی تاکید کرد: البته یک اشکال مهم در اینجا مربوط به سرشماری نفوس و مسکن است، چرا که این سرشماری در گذشته هر ۵ سال یک بار بود، اما الان هر ۱۰ سال یک بار انجام می‌شود و از سوی دیگر الان صرفاً سرشماری نفوس شده و دیگر سرشماری مسکن ندارد و این ایراد کار است.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد بنده آن است که در سال ۱۴۰۵ که سرشماری بعدی است، حتماً دولت تدابیری اتخاذ کند که سرشماری فقط در حد سرشماری نفوس نباشد و سرشماری مسکن را هم شامل شود.