۳۷درصد تهرانی‌ها در بافت‌های فرسوده اقامت دارند

از مجموع جمعیت بیش از هشت میلیونی تهران چیزی حدود ۳۷ درصد در بافت‌های فرسوده اقامت دارند.

روند نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌هایی است که نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی در بازار مسکن دارد و با اجرای دقیق و کامل این طرح می‌توان امید داشت که بخش زیادی از محلات فرسوده در تهران و سایر شهر‌های کشور نوسازی شده است.

براساس این گزارش به گفته بسیاری از کارشناسان اجرا و نوسازی بافت‌های فرسوده در شرایط کنونی نقش موثری در افزایش تولید مسکن دارد و از طریق این طرح می‌توان بخشی از عقب ماندگی‌های مسکن را برطرف کرد. همچنین با توجه به آنکه بخش زیادی از واحد‌های فرسوده کشور در محلات کم برخوردار و جنوب شهر قرار دارد بنابراین اجرای این طرح خود می‌تواند زمینه ساز افزایش  تولید مسکن برای دهک‌های پایین جامعه باشد.

سکونت ۳۷ درصد از تهرانی‌ها در بافت‌های فرسوده

براساس این آمار از مجموع جمعیت بیش از هشت میلیونی تهران چیزی حدود ۳۷ درصد در بافت‌های فرسوده اقامت دارند و این تعداد جمعیت برای شهر تهران به نوعی هم فرصت محسوب شده و هم تهدید است. فرصت از این جهت که ظرفیت گسترده‌ای برای ایجاد واحد‌های جدید در ارتفاع با تخریب بافت فرسوده فراهم خواهد شد و از سوی دیگر عدم توجه به آن می‌تواند زمینه ساز عمیق‌تر شدن شکاف معضلات در این بافت‌های مسکونی شود در نتیجه اگر از این فرصت در جهت تولید مسکن استفاده نشود زمینه ساز افزایش مشکلات بسیار زیاد در ساکنان این مناطق محسوب می‌شود. گفتنی است پیش از این  محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  آمار تعداد واحد‌های نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۰ رشد ۳.۵ درصدی یافت که رقم مهمی است گفت:  فرآیند نوسازی ۲۹۰ هزار واحد در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری  انجام شده و  طبق آمار‌ها بیشترین نوسازی در مقایسه با تمامی سنوات و دولت‌های گذشته در سه سال فعالیت دولت سیزدهم انجام شد. همچنین در دولت سیزدهم حدود ۱۰۴ هزار واحد نوسازی شده به بهره‌برداری رسید که این موضوع جزء رکود شکنی‌های سوم در این بخش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در طی دولت سیزدهم در مجموع ۱۰۰ هزار بنای فرسوده و ناپایدار در کشور برچیده شد ادامه داد: حاصل این سیاست گذاری‌ها و تلاش‌های انجام شده این است که سهم ساخت‌وساز در بافت فرسوده از ۱۹ درصد سال ۱۴۰۱ به ۲۲.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

براساس این گزارش یکی از معضلات اصلی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده عدم صدور و یا طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی است که به گفته بسیاری از سازندگان یکی از اقداماتی که خود باعث شده به سمت روندنوسازی بافت‌های فرسوده در کشور نرویم طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی است که در همین زمنیه هم آیینی معاون وزیر راه وشهرسازی گفته است: میانگین صدور پروانه در بافت‌های فرسوده در مقایسه با میانگین ۸ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ درصد افزایش یافت و اگر مقایسه‌ای داشته باشیم می‌بینیم که رقم واحد‌های نوسازی شده در بافت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ به عدد ۹۶ هزار و ۳۰۰ واحد رسید و رکورد سنوات و دهه‌های گذشته را شکست.