کاسبی جدید مشاوران املاک: کدفروشی در شهرهای اطراف تهران

آنطور که یک مقام وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در شهر تهران ۵۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز فعالیت می‌کنند و برخی دفاتر املاک متخلف نیز در شهرهایی از جمله پیشوا، قرچک و ورامین اقدام به فروش کد رهگیری می‌کنند.

موضوع تخلف برخی بنگاه های مشاور املاک که عمده آنها به صورت غیرمجاز و فاقد پروانه به فعالیت می‌پردازند سالهاست که مطرح می‌شود؛ فعالیت کاذبی که علاوه بر خریداران و فروشندگان مسکن، به مشاوران املاک مسئولیت‌پذیر و زحمتکش ضربه می‌زند. بر این اساس اتحادیه املاک با تنظیم منشور اخلاقی ۱۶ گانه از طریق بازرسان با فعالیت‌های غیرقانونی برخورد می‌کند.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد مشاوران املاک بدون مجوز، دست کم شش تخلف را مرتکب می‌شوند و منشور ۱۶ بندی اصول اخلاقی اتحادیه املاک را رعایت نمی‌کنند.

فعالیت حدود ۱۷ هزار دفتر املاک بدون جواز در کشور

طبق پالایش‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته ۱۷۴ هزار واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعال هستند که از این تعداد حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحد مجوز ندارند؛ بنگاه‌هایی که بدون هیچ‌گونه مسئولیتی بزرگ‌ترین سرمایه خانوارها را به خطر می‌اندازند.

اتحادیه مشاوران املاک تهران از طریق ۲۰۰ بازرس در سطح شهر تلاش می‌کند به تخلفات رسیدگی کند. در این خصوص شوراهای حل اختلاف نیز در واحدهای صنفی مستقر هستند. با این حال به نظر می رسد سازمان تعزیرات و دستگاههای دولتی باید نقش فعالانه‌تری در مواجهه با تخلفات افراد سودجو ایفا کنند.

دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب، فروش ملک به شرط دریافت مبالغ بیشتر، هماهنگی برای افزایش قیمت‌های منطقه‌ای، دریافت بیعانه، زد و بند با یکی از طرفین معامله و برخی کارهای دیگر، گوشه‌ای از تخلفات روزمره تعداد اندکی از بنگاههای غیرمجاز است.