وضعیت بازار املاک در آغاز به کار دولت چهاردهم

دولت چهاردهم پس از کشاکش‌های فراوان بالاخره هفته گذشته سکان قوه مجریه را در دست گرفت. اما مسعود پزشکیان بازار مسکن را در جایگاه یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرفی و سرمایه‌ای کشور در چه شرایطی تحویل گرفته است؟

 

اواسط تیرماه بود که تب انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ فرو نشست و هفته گذشته نیز پس از حواشی بسیار کابینه دولت چهاردهم چیده شد. اما مسعود پزشکیان بازار مسکن را، در جایگاه یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرفی و سرمایه‌ای کشور، در چه شرایطی تحویل گرفته است؟

سیطره رکود بر بازار مسکن

صحبت‌های کارشناسان و فعالان بازار مسکن تنها به یک جمله محدود می‌شود: بازار در رکودی عمیق فرو رفته است. بنابراین دولت چهاردهم در حالی تولی بازار مسکن را بر عهده گرفته که معاملات در این بازار مدت‌هاست قفل شده است.

ریشه این رکود به سال ۱۴۰۲ بازمی‌گردد. در آن مقطع دولت تصمیم گرفت برای کاهش التهابات بازار با استفاده از سیاست‌های انقباضی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند. این رویکرد نه‌تنها به رکود معاملاتی در بازار مسکن انجامید بلکه ساخت‌وساز املاک را به کمترین میزان ممکن رساند.

کاهش قدرت خرید مردم

طی سه سال گذشته، توان اقتصادی مردم نیز افت چشمگیری پیدا کرده است. نتیجه این بحران، ناامیدی مردم از خرید مسکن و مهاجرت‌های معکوس بوده که خود عامل دیگری برای پراکندگی معامله‌گران از این بازار شده است.

البته گزارش‌های رسمی نیز حاکی از همین روند است. بر اساس روند هرساله بازار، تعداد معاملات در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ کاهش محسوسی پیدا کرده و از کانال ۶ هزار فقره در اسفندماه به هزار و ۵۰۸ فقره در فروردین‌ماه رسیده است.