حسن محتشم، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان

قرارد مبهم چینی‌ها: ورود چینی‌ ها به مسکن‌سازی در ایران به کجا رسید؟

حدود دو سال است که هر بار خبر جدیدی از ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی ایران به گوش می‌رسد و بدون نتیجه خاصی به دست فراموشی سپرده می‌شود. آخرین خبرها در این باره مربوط به چند روز پیش و صحبت‌های معاون وزیر راه و شهرسازی است. او از همکاری رسمی با شرکت‌های چینی برای ورود تکنولوژی جدید ساختمان سازی خبر داده است. اما ایران اکنون در چه مرحله‌ای از صنعتی‌سازی قرار دارد و ورود تکنولوژی از چین چه مزایایی را با خود به همراه خواهد آورد؟

 

رشته ورود چینی‌ها به صنعت ساخت کشور سر دراز دارد. ابتدا پروژه نهضت ملی مسکن و تعویق در روند ساخت واحدها، سبب شد ماجرای ورود چینی‌ها به صنعت ساخت و ساز کشور مطرح شود؛ موضوعی که در ابتدا از سوی دولت تکذیب و در مدت کوتاهی با اظهارات یک نماینده مجلس تایید شد.

در ماه‌های اولیه بحث ورود شرکت‌های چینی به‌طور مستقیم به عرصه ساخت و ساز ایران مطرح بود، اما بعد از مدتی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران اعلام کردند، ورود چینی‌ها تنها محدود به ورود تکنولوژی است.

ماجرایی که هیچکدام از سناریوهای آن تا کنون به اجرا درنیامده و تنها هر چندماه یک بار خبری از آن به گوش می‌رسد و با همان سرعت انتشار آن، به فراموشی هم سپرده می‌شود.

آخرین خبرهای منتشر شده در این حوزه به صحبت‌های معاون وزیر راه و شهرسازی بازمی‌گردد. او چند روز پیش، از همکاری رسمی با شرکت‌های چینی برای ورود تکنولوژی جدید ساختمان‌سازی خبر داده است.

اما صنعتی‌سازی در ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا در  مجموع نیازی به ورود تکنولوژی به کشور برای ساخت مسکن حس می‌شود؟