شکست طرح‌های حمایتی مسکن

مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی گزارشی از ارزیابی و آسیب‌شناسی فرایند پالایش و غربالگری متقاضیان در پروژه‌های تامین مسکن حمایتی منتشر کرده است. در این گزارش ذکر شده فرایند غربالگری و نداشتن استطاعت کافی از سوی متقاضیان از اصلی‌ترین عوامل شکست پروژه‌های مسکن دولتی طی سال‌های اخیر بوده است.

مسکن دولتی یکی از اقداماتی است که دولت‌ها به وسیله آن می‌کوشند دهک‌های پایین اقتصادی را صاحب خانه کنند. در ایران نیز طی سال‌های گذشته پروژه‌های مختلفی در این راستا به اجرا درآمده، اما هیچ‌یک از آنها تاکنون تاثیر عمیقی بر خانه‌دار شدن آحاد جامعه نداشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده و اصلی‌ترین موانع موفقیت این طرح‌ها را فرایند پالایش و غربالگری و توان اقتصادی پایین جامعه هدف برشمرده است.

چند متقاضی از پروژه مسکن مهر کنار گذاشته شدند؟

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مجموع متقاضیان ثبت‌ نام‌شده در طرح مسکن مهر حدود ۲٫۸ میلیون نفر بوده که از این تعداد حدود یک میلیون متقاضی به دلایل مختلفی حذف شده‌اند یا از طرح مذکور انصراف داده‌اند.

همچنین از کل متقاضیان واحدهای مسکن مهر، حدود ۱٫۶ میلیون نفر واجد کلیه شرایط معرفی و در مجموع حدود ۱٫۵ میلیون نفر صاحب واحد مسکونی شده‌اند.

در این بین ۱۷۰ هزار نفر واجد شرایط محسوب نشده‌اند که طبق اطلاعات، بالغ بر ۴۴ هزار نفر واجد شرایط نبوده‌اند. از ۳۱۳ هزار نفری که صاحب واحد مسکونی نشده‌اند، ۳۶ هزار نفر نیز به دلیل عدم تکمیل آورده خود از طرح حذف ‌شده‌اند.