سرانه تولید مسکن: ۱۷مترمربع برای هر نفر

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه سرانه تولید مسکن برای هر نفر در کشور ۱۷ متر است و باید به سمت کوچک متراژی برای خانه دار شدن جوانان حرکت کنیم گفت: برخی نیاز مسکن را گروگان گرفته اند.

اگر چه ساخت مسکن اقتصادی این روزها موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرده و هنوز هم وزارت راه و شهرسازی نسبت به آن سکوت اختیار کرده است اما آنطور که مشخص این است که موافقان طرح ساخت مسکن اقتصادی و به خصوص واحدهای ۲۵ متری که گفته شده در حقیقت واحدهای اقامتی هستند نیاز به صدور پروانه ساخت ندارد. اما مخالفان این طرح نیز معتقد هستند که این طرح ناترازی ایجاد می کند و قیمت را افزایش می دهد.

چندی پیش حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با تاکید بر اینکه “هیچ وقت واحدهای کوچک ساختن در این حد برای ما توجیه ندارد.”،گفت: یک واحد ۱۶متری، ۲۵متری و ۷۰متری باید حداقل امکانات زندگی از جمله سرویس‌ها، آشپزخانه، اتاق و… را داشته باشد که همه اینها هزینه‌بر است.

باید از شهرداری سؤال شود پروانه ادعایی تعاونی‌ها برای ساخت مسکن ۲۵متری بر چه‌مبنایی صادر شده است

وی با طرح این پرسش که باید از شهرداری سؤال شود پروانه ادعایی تعاونی‌ها برای ساخت مسکن ۲۵متری بر چه‌مبنایی صادر شده است، گفت: ساخت چنین واحدهایی مورد تأیید جامعه اسلامی ایران نبوده، نیست و نخواهد بود، ضمن این‌که این مثلاً واحدها موردتأیید انبوه‌سازان هم نیست.

وی با یادآوری این‌که “قبلاً پیشنهاد می‌کردیم واحدهای کوچک‌متراژ برای تأمین نیاز کشور ساخته شود البته نه این‌قدر کوچک.”، ادامه داد: واحدهای پیشنهادی ما متراژ حداقل ۳۵متری تا ۶۰متری را دارد.