اقساط وام مسکن/ با وام مسکن چند متر آپارتمان می‌ توان خرید؟

یک زوج تهرانی با استفاده از کلان‌ترین وام خرید مسکن، می‌توانند کمتر از ۱۰ درصد هزینه موردنیاز برای خرید یک آپارتمان را تأمین کنند.

 

وام مسکن دیگر کمکی به خانه‌دار شدن متقاضیان نمی‌کند و در بهترین حالت می‌تواند آنها را در جبران هزینه‌های جانبی خرید خانه نو یاری کند. قدرت خرید وام مسکن انفرادی در شهر تهران بعد از کسر هزینه اوراق، بیشتر از ۳.۵ متر نیست و زوجین هم نمی‌توانند بیشتر از ۷ متر آپارتمان خریداری کنند.

در دوره اخیر جهش قیمت مسکن، میانگین قیمت‌ها در شهر تهران و اغلب مناطق کشور بیش از ۱۹ برابر شد درحالی‌که هم‌زمان وام خرید مسکن کمتر از ۷ برابر افزایش پیدا کرده است؛ نتیجه این معادله ناعادلانه، ضعیف‌تر شدن قدرت خرید متقاضیان مسکن و محو شدن سهم وام مسکن در تأمین هزینه خرید آپارتمان بود.

وام مسکن چقدر است؟

در شرایط فعلی، وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) کلان‌ترین تسهیلاتی است که به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌شود و اغلب افرادی که قادر به بازپرداخت اقساط آن باشند، می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

مبلغ این وام به‌صورت انفرادی در شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرداری با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۲۰ میلیون تومان در سایر شهرها ۲۴۰ میلیون تومان تعیین شده و زوجین می‌توانند تا دو برابر این رقم را به‌عنوان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

نکته قابل توجه اینکه دریافت هر ۵۰۰ هزار تومان از این تسهیلات نیازمند خرید یک برگه از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) است که اکنون قیمت هر برگه آن به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. با این حساب، بابت هر ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن باید ۱۱۰ هزار تومان از آن صرف خرید اوراق شود و عملاً خالص تسهیلات دریافتی در تهران به ۳۱۲ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و … به ۲۵۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری به ۱۸۷ میلیون تومان می‌رسد.